måndag 25 april 2016

GOD MAN & ÖVERFÖRMYNDARE...

Det har ju kommit fram att det har blivit en del förskingring av pengar bland god man och överförmyndare .
God man hjälper en som inte kan sköta sin ekonomi med räkningar, skattedeklarationer o s v. Och en överförmyndare hjälper människor såväl som barn som är placerade i fosterhem. God man eller barnets förmyndare ska redovisa om pengar inkommande och utgående, kvitton o s v en gång i månaden. Arv som barn fått som är under 18 år ska inte röras utan ges till barnet då det fyller 18 år. Men som överförmyndare ska man förvalta pengarna så bra som möjligt och om det är väldigt mycket pengar så ska man med minderåriga som är mellan 12-18 år om man tycker en placering i aktier är bättre gå igenom med det barnet helt objektivt vad för ekonomiska för och nackdelar och samtycker barnet till att man investerar i aktier där utdelning sätts in på sparkonto som blir barnets vid 18 års ålder. Med vuxna som inte kan hantera pengar är man skyldig som god man och överförmyndare diskutera och redovisa om vad man gör för förändringar med dennes tillgångar. 

Är det senildementa människor man sköter pengarna för är man skyldig att redovisa för klientens närmaste släkt eller barn. Men som släkting eller vuxen barn kan man också ringa god man eller överförmyndare och ordna ett möte om redovisning på bokföringen vad som gjorts och inte.

Då min och min  brors mamma dog och vår biologiska far vände oss ryggen fick vi en förmyndare och överförmyndare dom var bägge väldigt bra och vi hade bra kontakt. Men senare i livet jobbade jag med gravt handikappade människor och deras åldrande föräldrar runt 85 års åldern oroade sig för hur det skulle gå då dom dog. Och dom visste att jag hade som ung överförmyndare och vände sig till mig om vem dom kunde lita på och lämna över med trygg hand sina kapitalarv till barn till en trygg förvaltare. Jag lärde ju känna några stycken så jag hjälpte  med det jag kunde.

Det är sådana här gånger jag tycker att det är bra man kan välja abort. För då jag såg dom gamla föräldrarnas oro och ångest är nåt jag inte skulle vilja gå igenom. Och som tur är så finns det möjligheter att testa fostret för grava gen defekter. Sen är det ju upp till varje föräldrapar att besluta såna här allvarliga saker, inte myndigheter eller lagar.

Men pengar i arv och dödsbouppteckningar splittrar ofta familj och släkt tyvärr. Och tyvärr finns det avarter bland god man och överförmyndare också men dom är få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar