tisdag 31 mars 2020

VÅRA FÖRÄLDRAR OCH VI...

Mina föräldrar var födda 1937 och fick uppleva i Västerbotten Hitlers bombplan flyga över Sverige på nätterna på vintern under andra världskriget.

Jag föddes 1962 och nu snart 58 år gammal upplever jag en COVID -19 smittspridning, virus som försämrar människors lungkapacitet om man får den något allvarligare viruset. Känner inte panik, men jag tar mer försiktighetsåtgärder då jag handlar i matbutik och apotek och håller avstånd till folk på 1 meter i butik och apotek och 2 meter utomhus. 

Nu har vi fått veta att i mitt län med flera storstäder har vi nu 57 COVID-19 smittade i länet. Så då tar man större försiktighet med handhygien i butik. Och förpackningar. Men som tur har vi i Skellefteå flera butiker med hemkörning av matvaror och produkter från apotek till dörren. Men dom smittade kan ju ha varit i kontakt med andra som ännu inte är medvetna om smittan. Så ansiktsmask som jag gjort själv blir en bra liten försiktighetsåtgärd i min ålder. Allrent med lite vatten har jag i en sprayflaska som jag använder på arbetsytor i köket och i badrummet. Så det blir att spraya på den blandningen på hushållspapper och lägga i påsar som jag kan torka kundvagnens handtag och ha en till då jag öppnar kylarnas dörrhandtag till dom varor jag köper. Så min butik har utan att tänka på virussmitta, säkrat för säkra matprodukter i kyldiskar.

Mina föräldrar, mormor, morfar, farfar och farmor hade Hitlers bombplan att ha i åtanke och minne, min vuxenperiod kommer jag ha COVID-19 i åtanke och minne.

Undra vad för hotfulla situationer våra barn ställs inför som vuxna och som dagens obetänksamma vuxna nu lämnar till efterkommande generationer. Att det blir ett allvarligt virus kan man nog vara säker på tyvärr och allvarliga radioaktiva miljöhot dessutom. Det är vad vi som föräldrar måste lära kommande generationer, kunna ha fler bollar i luften samtidigt och kunna samarbete över landsgränser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar