onsdag 21 september 2016

ÖVERDOSERING PÅ PIZZA....

För många år sen jag var yngre och bodde i hyreslägenhet. Så insåg jag efter ett tag att hyran skulle stiga varje år och jag skulle ha mindre pengar kvar om jag bodde kvar. Så jag insåg ganska snabbt här behövs drastiska åtgärder. 

Vad gör man som singel kvinna. Jo planerar en smalare och striktare ekonomibudget. Sagt och gjort började budget handla och gjorde storkok av det större formatet.
Gjorde soppor, grytor av olika slag med rotgrönsaker i. Kokade upp till 10 liter så det blev rejält med mat i frysen. Men sen insåg jag jag ibland ville ha pizza.

Och med tillagningen av pizza lärde jag mig ytligare saker. Hade köpt in 3 stycken 2 kilos ostar som jag rev och frös in en del tänkte jag skulle ha till pajer, gratänger och såser bland annat. Mixade ihop en deg för franska som jag skulle ha till pizzabotten, en vanlig degsats. Gjorde en kryddstark köttfärssås, hade tonfisk, stekt kyckling i småbitar allt i olika skålar. En stor hög med riven ost. Tomatpure, krossade tomater och lök. Så jag började gör olika sorters pizzor och efter ett tag tog min stora hög med riven ost slut så jag fick ta fram mer färdig riven ost ur frysen. Allt gick av bara farten och till slut då all deg och riven ost var slut, så var det en enorm hög med pizzor på mitt köksbord. Hade börjat klockan 07 på morgon och var färdig med allt klockan 3 på eftermiddagen.

Så i mitt stora frysskåp så hade jag halva frysen full med hembakt matbröd, soppor, olika sorters köttgrytor och fisk.
så då jag sen lagt in alla pizzor i frysen blev min frys sprängfylld med mat. Jag hade i ett svep minskat mina matutgifter med 80%, vilket gjorde att jag slapp storhandla i 4 månader. Men denna rond av storkok blev det en överdosering på pizza. Men jag blev skuldfri och började spara pengar för att flytta till ny bostad. Trägen vinner säger man. Jag försakade nöjen och kläder en tid men sen hittade jag min nya bostad en insatslägenhet köpte den för 2500 kronor. Och kan idag sälja den för över 500 000 kronor. Det lönar sig att anstränga sig och följa sin magkänsla det har jag med åren insett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar