tisdag 23 augusti 2016

JU STÖRRE FARTYG ...

Alltså vi har fraktfartyg som transporterar produkter vi förbrukar. Fartyg som är 400 meter långa och kan ta 18 000 stora containrar  med endast 20 män som jobbar med att ha hand om hela fartyg och last. För oss människor krävs öronproppar och hörselskydd för att vi inte i närheten av detta skepp ska få hörselskador. Men djuren i våra hav får decibelstyrka 5 gånger högre än dom är vana vid. Och dom har inga möjligheter till hörselskydd som vi människor.

Det är därför mellan varven späckhuggare, delfiner och andra små valar och fiskar simmar upp på våra stränder. Dom försöker undkomma dom enorma djurbomberna våra fraktfartyg med deras enorma motorer avger i våra vatten. En del av dom olika valsorterna får permanenta hörselskador som gör att dom inte kan kommunicera med sina artfränder.

En del av dessa fraktfartyg använder olja och bensin som avger gifter och spår av metaller, det är olja och bensin som är den billigaste sorten och gör att transportkostnaderna och personalkostnaderna är låga som möjliga som då ger mer profit till fraktfartygens ägare. Som oftast har sina huvudkontor in skatteparadis och skiftar flagg för att slippa skatt. Men det innebär också lättare för olaglig transporter går igenom med några procent men några procent fastnar under FN:s kontroll.

Sen har vi dom ägare som har skrotfärdiga fartyg som kör med den billigaste olja och bensin som då okontrollerat släpper ut enorma mängder olja och bensen i våra havsvatten. 
Dessa enorma lastfartyg  nya som gamla måste pumpa in vatten i fartyget för att balansera lasten och sen i ankommande hamn pumpar ut det vattnet i nåt annat lands hamn. Vilket resulterar i välkomna djurarter som inte har nåt hot mot sin existens och kan frodas ostört. Som efter Norges kust jättekrabban som slår ut den mindre vanliga krabban som existerat i svenska, norska och nordryska havskuster. Men även samma resultat i EU länderna. Listan kan göras lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar