måndag 27 juni 2016

HYENA ATTACKEN I KRUGER PARKEN SYDAFRIKA...

Då jag var på 70-talet i nationalparkerna i Kenya och Tanzania så lärde jag mig en sak. Se till att du har fasta byggnader som tål bland annat bångstyriga elefanttjurar, flodhästar och lejon besök bland annat.

En camping i Tanzania hade cementväggar men stor fönster som nästan täckte en hel vägg med 3 stycken olika sorters nät. Vilket gör att större rovdjur om dom ville kunde med lätthet ta sig in till dom sovande besökarna.

En natt vaknade jag upp med att jag hörde nåt oljud utanför fönstret, smög mig upp och döm till min förvåning där stod en flodhäst och gjorde toaletten mot väggen 3 meter från vårat nätfönster. Gick och väckte min far med en hand över hans mun och viskade om flodhästen. Vilket resulterade i en fotogalning som han var att han snabbt steg upp och grabbade tag i kameran och började fota som en galning men för att sen komma på han han inte satt in mörkerfilmen vilket gjorde en verbal svordom hördes. 

Vilket fick flodhästen att tvärnita och bröl ge ljud ifrån sig och vände på kroppen och lunka ner mot floden som låg 30-40 meter bort. Vi insåg senare om denna flodhäst varit brunstig eller på dåligt humör hade den lätt kunnat gå till attack. Såg jag envist fick igenom brorsan fick ligga med pappa och jag med mamma. Vilket brorsan inte tyckte om.

Med ett kast med deras huvud eller bett av deras tänder krossas fönster med lätthet och rejäla bucklor på fordonen.

Nånting som nu har förbättras är att större säkerhet är övernattningsbostäderna idag. Och man ska som turist följa noga säkerhetsföreskrifterna.

En vakt berättade för oss att en fransman hade gått ur sin bil men lämnat en fru och spädbarn i bilen. Gått mot denna elefanttjur och retat den lite för att få coola bilder. Vilket man absolut inte ska göra. Men denna tjur blev heligt arg och han upp mannen, tog snabeln om han och skakade mannen och sen kastade mannen ut mot ett buskage område med döda mindre träd och växtlighet. Han blev spetsad på en långsmal träd med vass spets och sen började springa mot bilen. Men tur nog han kvinnan starta bilen och hinna iväg med knapp marginal. 
Sen då hon skulle kräva ersättning för mannens död så sa myndigheten vilken enligt min mening var korrekt gjord och hanterat att ersättning utgår inte då man brutit mot föreskrivna regler. Vi människor är där på besök bland vilda djur och bör respektera personalens säkerhetsföreskrifter för alla trevnad och djuren säkerhet mot människors idioti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar