tisdag 28 maj 2019

NEDSLÄCKT LAND...

Sveriges televisions övning med en grupp människor hur dom reagerar vid längre strömavbrott, tycker jag är väldigt intressant.

6 personer bor i toppmodernt hus, med senaste teknologin. 6 andra personer på landet enklare hus med kamin.

För vare sig man är i diktaturland eller demokratiskt land kan man råka ut för solstormar som slår ut elen i hela landet för 10-12 dagar eller mer.

Jag är ju som person att jag storhandlar, portionerar upp grönsaker gör som sallad, skivar kött, delar kyckling och fryser in detta. Fryser in pålägg, bröd , till skafferi köper makaroner, rostad lök, popcorn, nötter, dressingsmix, matolja, kaffe, te, honung, socker, mjöl. Till kylskåp smör, buljong,  salladsost, dressing, juice, sallad, tomater, gurka. Livets nödvändigheter. Så om jag far bort och har med mig så slipper jag otrevliga överraskningar och kan fokusera på att leva. 

Sen hur man ska lösa det med energi till fastigheten man bor i, så tror jag på egen vindkraftsturbin, som man äger själv och därmed slipper månatliga elräkningar. Så då har man ett mer slutet system och är mer oberoende.

Men det ska bli intressant och se hur dom deltagarna i övningen hanterar 12 dagar utan ström och hur dom hanterar matprovianten och sen vad dom lärt sig då övningen är över.

Min morfar, farfar och föräldrar berättade hur det var under Hitler flygplan flög över Västerbotten. Och dom satt inomhus med mörkläggningsgardiner. Sen bodde jag med min morfar 1 år. Och det var väl från honom och förr en liten budget jag lärde mig planera ekonomin bättre och maten. Nu gör jag det rent på rutin, vilket reducerar matkostnaden med 30%, vilket jag kan göra annat för övriga pengarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar