tisdag 28 augusti 2018

OLIKA VAL I VÅRA LIV...

Vad man fattar för olika beslut i våra liv sätter prägel på våra barn också. Som en del gör som haft lite i livets början och sen blir rik längre fram i livet, glömmer lätt bort hur man förvaltar att hålla koll på ekonomin och ha trygg fast ekonomi för resten av livet. Visst är det roligt att ha mycket pengar och mycket saker, pengar kan underlätta livet för en men det kan också bli för mycket av det goda med extremt mycket lyxprodukter, det blir en börda istället.

Det är som man går till en ett flott matställe och då får menyn vid bordet och menyn består av totalt 60 olika saker. Då tar det längre tid att besluta vad man ska äta och man känner mindre glädje för det. Om man får 5 förrätter, 5 huvudrätter och 5 efterrätter då beslutar man sig snabbare och känner sig på bättre humör och man kan fokusera på att koppla av och njuta av god mat och trevligt sällskap.

Ta som exempel dom ryska oligarkerna med sin enorma mängd med lyxsaker om dom nöjde sig med 2 lyxbåtar, 3 motorcyklar, 1 jetplan, 1 fastighet i Ryssland och 1 fastighet där deras barn går utbildning. Då skulle dom inte sätta sig i så enorma skuldberg och missköta sina bolag så mycket som dom gör. Och känna sådan stor frustration och vara så hjärtlöst cyniska. Och inte få enorma bidrag från ryska staten varje månad och vecka.

Ni vet känslan av att sätta upp ett mål och jobba framåt mot att nå målet. Att som tonåring få börja spara till sin första bostad och möbler för att sen vid målet få en belöning av föräldrarna att man jobbat flitigt och visat vuxet ansvar för att nå sitt mål men också visa att man kan tänka vuxet och stå ekonomiskt på egna ben, sen som ett extra tillskott av föräldrarna att kunna köpa den egna bostaden. Jag var 4 år då jag första gången tjänade mina egna pengar och sen i tonåren satt jag barnvakt på helgerna och fick ihop mina egna fickpengar för pappa lämnade min mamma utfattig med 2 tonårsbarn och då var jag och min bror 13 och 14 år gamla.

Tycker det är roligt att ha  mål att jobba emot och ser det som roliga stimulerande utvecklingsmöjligheter och segerns sötma är desto större  då man nått målet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar