fredag 21 juni 2019

INLAGD GURKA...

Insåg torsdag 20/6 att min hemlagade inlagda gurka tagit slut....


Så idag gjorde jag inlagd gurka. Laget består av: 5 deciliter vatten, 4 och halv deciliter socker och 4 matskedar ättika. Koka detta till allt socker smält och sockervattnet blivit klart, rör om under kokning. Sen ställ undan låt det svalna.
Skiva gurkan 3 millimeter tjocka ungefär, lägg dessa skivade gurkor i kallt vatten i skål. 

Sen då sockerlaget med ättikssprit kallnat, ta burk med skruvlock lägg ner gurka varvat med lite lagerblad, häll på sockerlaget och en halv deciliter vatten från skålen med skivade gurkan. Förslut och ställ in i kylskåp.
Du kan ha även dill istället för lagerblad. Men personligen tycker jag om smaken av lagerblad med gurkan.

Provade en gång med köpt inlagd gurka, men det tyckte jag inte smakade gott, så nu fortsätter jag göra hemlagad inlagd gurka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar