tisdag 15 augusti 2017

BJÖRNJAKTEN...


Hej, jag heter Stig och jag är jägare som ni ser. Sitter och minns tillbaka mina upplevelser under mitt liv då jag jagat. Minns en gång då jag åkte till Ryssland och jagade, det sades att ryska björnen är riktigt aggressiva bestar.



Och då tänker jag inte på Vladimir Putin.



Även om dom ryska björnarna ser gemytliga ut då dom undersöker människors saker vi har omkring där vi bor. Så sökte jag mig ut i vildmarken.



Jag förväntade mig inte möta en björnfamilj som skulle fredligt se på mig. Men hade bössan klar och kom ut på en rysk sibirisk myr, ställde mig i en samling med mindre granar men tillräckliga höga för att dölja mig så inte björnarna såg mig och hade motvind. Så hörde jag ett tassande med grenar och buskage röra sig och ut på myren kom en stor ståtlig björnhanne. Jag la an geväret och siktade mot hannen, kramade avtryckaren sakta. Men mitt upp i det jag sakta börja trycka avtryckaren så sprang det nåt över mina fötter. Och samtidigt som skottet gick av tittade jag ner. Hörde björnen vråla till, jag tappade balansen och föll fram så björnen såg mig. Kom snabbt på fötter och tittade på björnen och såg han var på väg i full fart mot mig. 

Insåg att jag måste släppa geväret och ta mig högt upp i ett träd.



Och jag sprang mot ett träd och klättrade så högt som jag förmådde, men insåg han kanske kunde med sin styrka fälla mig och trädet. Han gick sur och ettrig runt mitt träd, tittade surt på mig och bökade runt trädet en stund innan han gick vidare.

Satt där en lång stund innan jag vågade röra på mig och ta mig ner från trädet tills jag förvissat mig om att han var långt borta. Gick och hämtade bössan, så han hade gått igenom min ryggsäck och tagit all mat han kunde äta som inte var så förpackad.



Så gott folk vad lärde jag mig på den ryska jakten, tror ni. Att då man jagar björn så var flera och ha passen på olika ställen runt myren så om du bommar för nått stört din uppmärksamhet så kan nån annan fälla den åt dig, så inte björnen istället tar dig som en bit mat. 😉










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar