söndag 19 november 2017

DÅ JAG GICK I SKOLAN...


Då jag var 13-15 år då tänkte man på framtiden och vad man ville med sitt liv. Man fick läsa om olika religioner, historia, mattematik, fysik, kemi och biologi, engelska fritt val på språk blev tyska. Och vi alla pojkar och flickor fick i sista året av högstadiet pröva matlagning på schemat.
Något som jag saknade var ekonomibudgetplanering som jag inte fick lära mig hemifrån, där fick jag lära mig tillverka skott och patroner i och med min pappas jaktintresse. Och mamma matlagning, bakning, handarbete. Det blev då jag blev äldre jag blev tvungen att tänka mer ekonomiskt som gör att jag nu inte behöver oroa mig ekonomiskt. Och då blir man lite filosofisk på äldre dagar, nu skulle det över hela världen behövas mattematik och lära budgetplanering för hushåll både för flickor och pojkar i Mellanöstern. För många av dessa länder med Afrika länder är nu också produktiva företagsländer, så utöver läsa Koranen i skolorna skulle det behövas mattematik och budgetplanering för hushåll. Så att i Mellanöstern det är inte bara dom rika barnen som har god ekonomisk utbildning utan alla kan planera ekonomibudget och kunna Koranen.

Men som vi i väst lär vi barnen ekonomisk planering i skolan blir det lättare ingång för dom att starta företag och förbli framgångsrika företagare. Då lägger man ju en bättre grundplåt för kommande generationer. Filosofiskt tänkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar